Karel Božek – Šohaj ze Staré Břeclavi v lajblu
Datace
Technika
Rozměry
Akvarel mládence ve slavnostním kroji „na vyslečení“ doplňuje akvarel dívky a obě autorova díla nám dávají detailní představu lidového oděvu svobodné chasy v končící době autentického folkloru.
I chlapecký starobřeclavský kroj si ještě v polovině 20. století udržoval některé tradiční varianty, které již byly minulostí na zbytku Podluží. Tak slavnostní vysoké čižmy nebyly zdobeny zlatým okutím. V období 30. až 50. let minulého století zaznamenáváme i absenci hedvábných střapců a obuv byla celkově bez ozdobného prošití. „Lajbl“ si uchovává svoje hluboké vykrojení a důsledně dodržuje zelenou podkladovou barvu, která se již po polovině 19. století stala určující. Od vestičky ze sousedního Lanžhota se lišila nepoužíváním lemu z červeného sukna.
Do současnosti si starobřeclavský chlapecký kroj, jako jediný na Podluží, důsledně uchovává nošení soukenných kalhot „červenic“ pouze s modrou výšivkou. I když tuto původní variantu lze ojediněle vidět i v Ladné, Poštorné či v Hlohovci (zde stále četněji), pouze Stará Břeclav má tyto nohavice jako jedinou správnou možnost. Půvab klasického kroje zdůrazňuje i použití nemalovaných tzv. hladkých mašlí, upevněných na levé straně „lajblu“.