Signatura nerozluštěna – kopie obrazu Josefa Mánesa z 50. let 19. stol. - Jan Suchánek v halině
Datace
Technika
Rozměry
Významný český malíř 19. století Josef Mánes se na podzim roku 1854 dostává při svých cestách po Slovácku i do Břeclavi, kde zejména ve Staré Břeclavi nachází inspiraci pro svoji tvorbu. Kromě příkladů lidového stavitelství jej upoutaly i působivé starobřeclavské kroje, které jsou základem dnešního podlužáckého kroje.
Z vyobrazení Jaroslava Suchánka jednoznačně neplyne, zda jde o svobodného chlapce či velmi mladého ženatého muže (mužáka). Pro mužáka svědčí černý plstěný klobouk s větší stříškou a černý šátek. Ale v 19. století nacházíme vícero vyobrazení svobodných chlapců s touto barvou šátků a naopak známe vyobrazení mužáka s šátkem červeným. Klobouk je zase střihu mužáckého, ale je výrazně zdoben pestrými žinylkovými „húsenkami“ a umělým kvítím.
Velmi pestrá je i úzká vestička „lajbl“, černého hedvábného podkladu, lemovaná zelenými stužkami. Co jej nejvíce pasuje do role svobodného, jsou rumělkové soukenné kalhoty s bohatým sytě modrým šňůrováním, pevně v pase utažené řemenem. Sváteční vysoké čižmy z měkké kůže mají vpředu výrazné vykrojení a jsou zdobeny dlouhými červenými hedvábnými střapci.
Nejvýraznější krojovou součástí je však „halina“. Tento dlouhý kabátec sahající až do půli lýtek má portrétovaný přehozen přes ramena, což byla sváteční varianta. Ve všední dny se nosil oblečený „do rukávů“. A nosili jej svobodní i mužáci.