Karel Božek – Děvčica ze Staré Břeclavi
Datace
Technika
Rozměry
Po akvarelech věnující se především slavnostním pokrývkám hlavy vidíme celkový obraz svobodné dívky ve slavnostním kroji „na vyslečení“. Možná právě tento akvarel svojí technikou průzračných barev na prosvítajícím podkladě s lehkými a přitom výraznými a jasnými barvami nejlépe vystihuje podstatu krásy starobřeclavského kroje.
Kombinace barev červené (doplněné malinově růžovými odstíny), modré a bílé již ve druhé polovině 19. století „vytvořila“ nádhernou sladěnost a vytříbenost kroje, který se stal základem dívčího slavnostního kroje na Podluží. Starobřeclavská varianta slavnostního podlužáckého (původně nazývaného břeclavského) kroje si nejdéle ze všech uchovala některé tradiční prvky. Všechny je na dobovém akvarelu z 50. let 20. století ještě vidíme.
Tak svobodné děvče má na hlavě čepec, který tvoří lepenková mitra potažená červenou hedvábnou látkou. Na temeni je upevněna kokarda mašlí, již v 19. století nazývána „netopýr“. A právě jedině ve Staré Břeclavi se udržel úvaz z hladkých mašlí (jednobarevné, bez potištění nebo malování) v podobě tří naskládaných pater - bílé, modré a růžové barvy. Dolů přes záda potom visí šest mašlí. Dále se ještě po druhé světové válce udržel i původní vykrojený dívčí „lajbl (kordulka bez rukávů). Ten asi o 10 cm nedosedá na opasek zvaný „pinta“. Z pasu i pod krkem jsou spuštěny tzv. holé či hladké mašle v pastelové barvě (zde růžové).
Nejtypičtějším znakem ženského starobřeclavského kroje byla původní varianta čižem bez zlatých podkoviček – kožených vysokých bot z jemné kozinky, které se až po obutí vytvarovávaly shrnutím. Dnes již na celém Podluží u svobodných i vdaných žen existuje jen novější varianta napevno navarhánkovaných čižem.
Povšimněme si i délky sukně sahající téměř do půli lýtek. Jak délka, tak i tradiční tvar sukně umožňují vytvořit vkusnou slavnostní siluetu svobodné dívky na Podluží.