Aleš Černý – Cifrující primáš
Datace
1978
Technika
akvarel
Rozměry
19 x 14
O autorovi
Aleš Černý (1920-1984) - Brněnský rodák studoval u významných malířů Emanuela Hrbka a Františka Süssera, později u Josefa Zamazala. Blízce spolupracoval se Slováckým kroužkem v Brně a často vyjížděl na Slovácko, kde ve folkloru nalezl nekonečnou inspiraci pro své práce. Aleš Černý je poprávu označován jako malíř tance. Touha zachytit tento vznešený pohyb - jeden ze základních lidských projevů, prostupuje celou jeho tvorbou. Aleš Černý bohužel umírá předčasně na vrcholu svých tvůrčích sil.
Etnografický popis
Akvarel z pozdní autorovy tvorby. Téměř levitující figura primáše (prvního houslistycimbálové muziky – hraje prim, tedy první housle) zachyceného při tzv. cifrování. Takto se nářečně označují ozdobné taneční poskoky či umné křížení nohou, vytvářející imaginárníozdobné vzory „cifry“.
Cifrování bychom však našli i na slavnostním kroji. Primáš jako svobodný mládenec má typický klobouk „guláč“, sváteční košili s červeným šátkem, bílý ratinový kabátek „ratyňák“ a do vysokých černých čižem s úzkými podpatky zastrčené červené soukenné kalhoty. A právě na těchto „červenicích“ nacházíme detailní modré vyšívání úzkými šňůrkami „cifrování“. Nechybí ani bílý vyšívaný kapesníček, vložený do kalhot.