Josef Konečný „Žar“ – Šlahači
Datace
Technika
Rozměry
Velikonoční svátek byl a je odjakživa spojen i s řadou magických praktik a úkonů, z nichž se dodnes dochovaly hlavně ty, které mají kolektivní, zábavní a společenský charakter (jako je vynášení Smrtky, klepání hrkači, malování kraslic či pondělní pomlázka). Právě „šlahačka“ je v podlužáckém nářečí označení výročního obyčeje chození na Červené pondělí. Časně zrána hospodář začal v chalupě vymrskávat hospodyni, aby jí vyhnal zlý jazyk, za ním mrskal pacholek děvečku, bratr sestru, to aby pamatovaly na očistec a každý žádal po malovaném vajíčku. Alespoň jedno muselo být červené – symbolizovalo tak živou plodnou sílu a dalo tomuto dni i název. Dopoledne pak chodily na mrskačku skupiny chlapců s opentlenými žilami z vrbového proutí.
Dodnes chodí svobodní chlapci na Podluží ve slavnostním kroji na velikonoční obchůzky po dědinách. Ti na obraze jsou dle zeleného „lajblu“ a kloboučku „húseňáku“ z jižní části tohoto regionu.