Karel Božek – Anička Kostková – Zonygová z Lanžhota
Datace
Technika
Rozměry
Božkovy akvarely, zachycující svobodné dívky ve slavnostním kroji „na vyslečení“, ukazují hlavní rozdíly mezi dvěma typy pokrývek hlavy na Podluží, kterými jsou „rožky“ a „kokeše“. Pro Lanžhot, náležící do jižní části regionu, je charakteristický právě první typ. Čepec v podobě mitry je zhotoven z tuhé lepenky, v zadní části je zploštělý dolů (tvoří dva růžky) a v přední má mírně lomený tvar. V prostřední části vede napříč přes červené hedvábí (kterým je mitra potažena) široká malovaná stuha a nad ní je upevněna „frča“ ze čtyř obloučků malovaných mašlí, z nichž dvě spadají vzadu hluboko pod pás. Tato úprava je zhruba shodná se zbytkem jižní částí a celou severní částí národopisného regionu Podluží.
Nicméně autor dobře zachytil i lanžhotskou specifickou úpravu vlasů – zaplétání do rožků – odlišující se v detailech od zbytku regionu. Dívka z akvarelu má pod krkem uvázanou bledě modrou mašli bez malovaných ornamentů tzv. holou. Tady možná zůstala inspirace ze Staré Břeclavi, neboť v Lanžhotě se v době zhotovení díla tyto mašle již dlouho nenosily.